Het aantal webwinkels met dagaanbiedingen schiet als paddenstoelen uit de grond. Uitdaging is de spontane aankoop (van zaken die je niet van plan was nu te kopen). Welke methodes gebruiken deze websites om bezoekers te verleiden?
De tijd tikt weg
Vertel van hoe laat tot hoe laat de dagaanbieding geldig is. En laat letterlijk zien dat de tijd weg tikt terwijl de bezoeker de aanbieding bekijkt. Dat geeft de bezoeker het gevoel van urgentie: Ik moet nu bestellen anders mis ik dit aanbod.
Vertel het voordeel
Bij een dagaanbieding draait het primair om de scherpe prijs. 10% of 20% korting is mager. Geef een fikse korting en toon de bezoeker het prijsverschil.
De voorraad slinkt
Dagaanbiedingen zijn voor snelle beslissers. De tijd dringt en de voorraad slinkt. Door de bezoeker de hoeveelheid voorradige artikelen te laten zien, wijs je hem op schaarste. Gevoel van schaarste geeft mensen verlangen.
Morgen is er weer een dag
Probeer de bezoeker te verleiden om terug te komen. Morgen is er immers weer een dag met een nieuwe aanbieding. Of laat de bezoeker de dagaanbieding delen via Hyves, Facebook of Twitter.
Win snel vertrouwen
Vertrouwen is altijd belangrijk op internet. Dat geldt zeker bij dagaanbiedingen, waar mensen snel een beslissing moeten maken om hun portemonnee te trekken.
Laat daarom zien welke veilige betaalmethoden mogelijk zijn en toon een certificaat zoals Thuiswinkel Waarborg. Plaats een e-mailadres en vast telefoonnummer, zodat mensen weten hoe je te bereiken.
Vertel ook kort wat je onderscheidt van andere webwinkels, bijvoorbeeld geen verzendkosten.
En natuurlijk handige filteropties en social media inzetten.
Arne
Actiekrant.nl
Nice post Mark.
Een gesloten omgeving, waarbij je uitgenodigd dient te zijn of zelfs op een wachtlijst komt, werkt ook ‘verlekkerend’.
Ik vraag me wel af hoeveel dagdeals een mens aankan. Ik zit al bijna aan mijn taks.
Minouk | Mik Marketing