Social media, display advertising, (on)betaalde zoekmachine- en e-mailmarketing.
Als online marketeer ben je continu je budget over de verschillende kanalen aan het verdelen om meer traffic naar je site te halen.
Maar voordat je verder gaat: haal even rustig adem.
En bevries je marketingbudget totdat je hebt doorgerekend wat deze posting voor jouw website betekent.
Veel online marketeers denken zo: “Als ik meer budget stop in mijn rendabele marketingkanalen, dan stijgen mijn verkoopcijfers.” En omdat deze redenering helemaal waar is, lijkt alles goed te gaan.
Software bedrijf Adobe doet jaarlijks onderzoek naar hoe online marketeers de koek verdelen. Voor het tweede jaar op rij blijkt dat marketeers bovenal geld uitgeven aan het binnenhalen van bezoekers en klanten op de site. Voor conversie-optimalisatie blijft slechts 5% over. V-i-j-f p-r-o-c-e-n-t.
Bekijk deze grafiek eens uit het meest recente Adobe-rapport.
En dan deze.
Zou er dan toch een relatie zijn tussen een groter optimalisatiebudget en hogere conversie?
Conversie-optimalisatie vs. AdWords
Om het verschil duidelijk te maken tussen een marketingeuro uitgeven aan verkeer naar je website en conversie, zijn de onderstaande vereenvoudigde voorbeelden.
Betalen voor verkeer
AdWords-budget: €1.000 per maand
Bezoekers: 3.000
Conversiewaarde: €70
Conversiepercentage: 3%
In dit eerste scenario is de opbrengst 90 conversies x €70 = €6.300 (Return on Investment: €5.300)
Betalen voor verkeer + optimalisatie
AdWords-budget: €1.000 per maand
Optimalisatiebudget: €500
Bezoekers: 3.000
Conversiewaarde: €70
Conversiepercentage: 3,3%
In scenario 2 is de opbrengst 101 conversies x €70 = €7.070 (RoI: €5.570)
Conclusie: RoI stijgt (€5.570 – €5.300 =) €270
Maar….
De maand(en) daarop vervallen optimalisatiekosten én blijft het conversiepercentage gelijk.
AdWords-budget: €1.000 per maand
Optimalisatiebudget: €0
Bezoekers: 3.000
Conversiewaarde: €70
Conversiepercentage: 3,3%
De opbrengst is dan €7.070 – €1.000 AdWords = €6.070, oftewel een RoI-stijging van 14,5% t.o.v. scenario 1
Haal nogmaals rustig adem en herbereken de verdeling van jouw online marketingbudget.