Gelukkig is er Meneer de Uil, in dit geval in de gedaante van The Poynter Institute, die hardnekkige fabeltjes over webteksten naar het dierenbos stuurt. Uit het Poynter Eyetrack07-onderzoek blijkt namelijk dat:
- 77% van de online tekst van een artikel is gelezen
- 62 % van de tekst van een artikel in een A2-krantformaat is gelezen
- 57% van de tekst van een artikel in tabloidformaat is gelezen.
Een tweede interessante conclusie:
Tweederde van de mensen die een bepaalde online tekst beginnen te lezen, lezen alle tekst van het artikel.
Poynter deed eyetrackingonderzoek bij meer dan 600 lezers. Zij kregen zowel online uitgaven, kranten in tabloidformaat als A2-formaat te lezen.
Het onderzoek stelt dat mensen op twee manieren lezen: georganiseerd en scanning. Driekwart van de lezers leest een papieren uitgave georganiseerd. Voor online uitgaven was de verdeling tussen het georganiseerd en scanned lezen fifty-fifty.
Opvallend is dat de bij de online uitgaven het niet uitmaakt of er georganiseerd of scannend wordt gelezen: in beide gevallen leest men evenveel tekst van een artikel.
Alternatieve presentatievormen
Zowel voor off- als online publicaties geldt dat alternatieve presentatievormen beter scoren dan platte tekst. Vraag- en antwoordstructuur, opsommigen, timelines en kaders helpen de lezer bij het begrijpen van van het verhaal.
Grote koppen en foto’s trekken bij papieren kranten als eerste de aandacht. Bij de onderzochte online uitgaven waren dat de navigatiemenu’s en teasers.
Wie zin heeft om meer over dit onderzoek te lezen:
Hey dat is interessant nieuws voor mijn dagelijkse praktijk als SEO copywriter, waar je ook juist nadruk leggen op langere teksten.
Nadruk LEGT, pff :)
Fijn een eindredacteur ;-) Bedankt.