Het schrijven van goede webteksten hinkt ogenschijnlijk op twee benen. Aan de ene kant moet een tekst goed aanslaan in Google. Aan de andere kant moet een webtekst de bezoeker helpen, informeren en verleiden. Kortom: webteksten zijn niet alleen een middel om bezoekers op een site te krijgen, maar ook om hem vanaf een pagina van a naar b te begeleiden.
Toch bijten deze twee tekstdoelstellingen elkaar niet. Niet voor niets introduceerde Gerry McGovern de term carewords daarvoor. En terecht stelt collega webtekstschrijver Aartjan van Erkel dat ‘carewords vanuit SEO-perspectief hetzelfde zijn als keywords’.
Op de markt zijn er verschillende betaalde tooltjes zoals Wordtracker of KeywordDiscovery die je helpen met het opsporen van keywords. En je kunt ook aan de slag met de gratis Google Adwords Keytool. Deze laatste tool is echter helemaal niet zo nauwkeurig. Het zoekvolume laat slechts een relatief aantal zoekers van een bepaalde zoekterm zien. Daarom pak ik het anders aan.
Een AdWords-campagne opzetten
Om te weten welke key- of carewords geschikt zijn voor de websteksten start ik een Google AdWords-camapagne. Doel van die campagne is niet om clicktroughs naar de site of landingspage te genereren, maar om te meten welke zoektermen precies welke scores opleveren. Per zoekterm of combinatie van zoektermen wordt bewust een lage cost per click ingesteld. Dit om te voorkomen dat de advertentiepositie te hoog is. En je dus op kosten wordt gejaagd.
Zo leerde ik voor een klant wat over een langere periode het exacte zoekvolume is naar termen als:
- ‘exclusieve horloges’
- ‘design horloges’
- ‘luxe horloges’
- ‘dure horloges’
Daar de concurrent meeleest, kan ik de zoekvolumes helaas niet geven. Wel kan ik zeggen dat de verschillen opmerkelijk groot zijn. Deze resultaten helpen dan ook bij het optimaliseren van de webteksten voor de site en landingspages.
Heb jij zo je eigen trucjes om je websteken te optimaliseren? Je kunt ze kwijt in de comments.
slim om dat via adwords te meten. ik hoorde deze tip overigens vandaag ook op de tcd in de jaarbeurs utrecht. peter van der graaff gaf daar een lezing over hoe je hoog in google kan komen.
Hoi Annejan,
Ook ik ben net terug van de TCD en DDMV van het jaar. Vanwege mijn agenda blijft het bij van vandaag.