Skip to main content

Webteksten waarin seo doorschiet

Het schrijven van webteksten is een ‘gezonde’ mix van seo, usability en verleiding. Een goede webredacteur of online copywriter neemt zoekmachine optimalisatie serieus.

Ik ben de laatste die zal roepen dat je in een zeer competitieve markt seo geen streepje extra mag geven. Zeker als je een onbekende speler bent; geen grote reclamebudgetten hebt. En je het dus vooral moet hebben van Google.

Maar er zijn grenzen.


Neem de verzekeringsbranche, met name de hypotheekproducten. Dat is een echte (online) vechtmarkt. Websites genieten niet allemaal de naamsbekendheid van een ABN AMRO, Rabobank of – JAZEKER – De Hypotheker.

Ik heb geen uitgebreid seo-onderzoek gedaan naar hypotheekproducten. Toch kunnen jij en ik ons wel een voorstelling maken van belangrijke keywords: maximale-gemengde- hypotheek-rente- berekenen-vergelijken-afsluiten-advies, enzovoort.

Dat weten ze bij verzekering-online.nl maar al te goed.

De homepage geeft je een overzicht van allerlei verzekeringsproducten van autoverzekering tot reisverzekering. Voor de hypotheekzoeker (in de verschillende fases van het ‘aankoopproces’) heeft men iets anders bedacht. En dat is deze pagina:

De geoptimaliseerde url-structuur en title tags laat ik buiten beschouwing. In seo-jargon de ‘on-page optimalisatie’ in relatie tot usability en verleiding: daar wil ik het over hebben.

De bezoeker van deze specifieke pagina is binnengekomen op een zoekopdracht om zijn maximale hypotheek te kunnen berekenen.

Wat krijgt de bezoeker voorgeschoteld:

  1. Een inleidende webtekst
  2. Een lang formulier voor adviesaanvraag
  3. Meer over: 16 links met veel keyword-injecties

Maar wat krijgt de bezoeker niet?

Precies. Hij kan zijn maximale hypotheek niet berekenen.

Hij kan nog verder klikken, maar de opzet blijft hetzelfde. Bij iedere 16 links heeft de site maar 1 doel voor ogen: het invullen van de adviesaanvraag.

Is dit gebruikersvriendelijk: nou nee. Ben ik verleid: nee, ook al niet.

De opzet van deze pagina’s op verzekering-online.nl dient vooral seo. De mens en zijn wens zijn verschoven naar het tweede plan. Ik ben benieuwd naar de conversies ‘adviesaanvraag’ van de verschillende pagina’s.

Wie kent meer grensoverschrijdende voorbeelden?

5 thoughts on “Webteksten waarin seo doorschiet

  1. In een branche waar al gauw 5 euro voor een Adwords-klik wordt betaald, doen ze inderdaad rare dingen om klanten te krijgen. Uiteindelijk draait het ook bij SEO om de conversie. Met een pagina die geheel niet voldoet aan de verwachtingen van de bezoeker hoef je daar niet op te rekenen.
    Dus:
    1. schrijf voor de bezoekers
    2. optimaliseer je webtekst zonder te overdrijven.

  2. Na het lezen van het stuk nog steeds geen idee wat seo is. Overschat nooit wat een lezer weet en onderschat nooit wat hij begrijpt. ;-)

Comments are closed.