Skip to main content
Referral spam Google Analytics

Google Analytics referral spam blokkeren en verwijderen

update: Google heeft het probleem van referral spam gedeeltelijk opgelost. Toch blijven er nieuwe referral spams zoals van fix-website-errors.com verschijnen in Google Analytics.

 

Natuurlijk wil je kunnen vertrouwen op je data in Google Analytics. En dan is het verschrikkelijk irritant als partijen bewust jouw gegevens vervuilen. Google Analytics referral spam doet dat.

Op internet verhalen allerlei artikelen over deze spam. Helaas werken de gegeven oplossingen niet (helemaal) voor mij. Daarom deze blogposting die verschillende aanknopingspunten biedt.

In deze posting:

    • Wat is analytics spam?
    • Tips vooraf
    • Soorten referral spam en hoe deze te voorkomen
    • Analytics spam verwijderen uit je rapporten

  • Spam laten verwijderen
  • Update lijst analytics referral spam

(meer…)

Read More

Inhoudsgroepen voor Google Analytics

Opzet & inspiratie voor webwinkels

Als je er geen slim gebruik van maakt, is data eerder een last dan een lust. Inhoudsgroepen (of Content Grouping) in Google Analytics is juist zo’n toepassing die je verzamelde gegevens een bedoeling geven.

Helaas wordt het nog te weinig gebruikt.

In deze blogposting leg ik je uit wat Google Analytics Inhoudsgroepen zijn. En sta ik vooral stil bij wat je er als webwinkel of e-commerce site mee kunt doen.

(meer…)

Read More

Hoe analytics je helpt hopeloos verdwaalde sitebezoekers uit de woestijn te halen

Verdwaal jij ook wel eens? Ik bedoel : online verdwalen? Dat je helemaal de weg kwijt bent op een site en dat je alleen nog maar op het kruisje rechtsboven in je browser kunt klikken?

Eén geruststelling. Je bent niet de enige.

Miljoenen mensen verdwalen dagelijks online en dat doen ze ook op jouw website (en op de mijne).

In deze blogposting duik ik aan de hand van twee voorbeelden in de customer journey die Vodafone- en Avans Hogeschool-bezoekers online maken. Ik laat zien hoe zij de weg kwijtraken. En vertel je hoe je met Google Analytics dwalers kunt opsporen om ze op het juiste pad te zetten.

(meer…)

Read More

Digital Marketing and Measurement Model voor e-commerce

Op internet is alles meetbaar. Dat lijkt een zege. Maar ondertussen verdrinkt menig organisatie in de data.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Als online marketeer, e-commercemanager of directeur wil je dat data inzichten biedt om je prestaties te verbeteren. Om data te laten werken voor je webwinkel of e-commercebedrijf, ben ik geïnspireerd door Digital Marketing and Measurement Model van Avinash Kaushik.

Voor zowel website als campagnes slaat dit model de brug tussen doelstellingen, meetbare doelen en te behalen resultaten.

Het Digital Marketing & Measurement Model is opgebouwd uit 5 stappen.

(meer…)

Read More